نگه داری پرتقال زینتی در اپارتمان

نحوه نگه داری از پرتقال زینتی در آپارتمان

اسم علمی پرتقال زینتی Citrus mitis ، از خانواده Rutaceae  می باشد. این جنس داری ۱۳ گونه همیشه سبز خاردار است كه از درختان و درختچه ها تشكیل یافته و بومی شرق آسیا می باشد بهترین درخت پرتقال كه به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می شود، گونه پا كوتاه آن بوده كه بومی فیلیپین است. ارتفاع آن به حدود ۵۰ سانتی متر می رسد. این گونه تولید گل و میوه های زیادی می نماید. برگهای آن نیزه ای و به رنگ سبز روشن است و گلهای خوشه ای شامل ۳ تا ۴ گل كه معطر نیز هستند، تولید می كند. این گیاه را باید در تابستان به خوبی آبیاری نمود و نور كافی به آن داد، ولی در زمستان بهتر است در مكانی خنك یعنی دمای ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد قرار بگیرد. برای مطمئن شدت در مورد پیدایش میوه، پس از باز شدن گل، بهتر است با یك برس، دانه های گرده را روی مادگی بمالید تا عمل تلقیح صورت گیرد، گاهی یكسال طول می كشد تا میوه به رنگ نارنجی در آید.
مراقبت: پرتقال زینتی به نور زیاد، گرمای معمولی، آبیاری متوسط، رطوبت نسبی ۵۰ تا ۷۰ درصد و خاك قلیایی احتیاج دارد.
کود: كود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۲ گرم در لیتر، هر دو هفته یكبار، از اسفند تا مهر ماه  مورد استفاده قرار داد.
خاک: مخلوطی از یك قسمت خاك باغچه، دو قسمت ماسه شسته و یك قسمت تورب خاك مطلوب این گیاه آپارتمانی است. 

ازدیاد: تكثیر پرتقال زینتی آسان نیست، زیرا به دمای بالا، به مدت طولانی و كنترل محیط دقیق برای رشد نیاز دارد. بهترین زمان تكثیر اواسط بهار تا اوایل تابستان می باشد . قلمه های ساقه های ساقه‌ای را به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، با قیچی باغبانی جدا كنید، در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و سپس آن را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر ، حاوی كمپوست مخصوص قلمه و بذر بكارید. قلمه ها را با كیسه پلاستیكی شفاف، بپوشانید و دور از تابش مستقیم خورشید، در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، به مدت دو ماه یا كمی بیشتر، جهت ریشه دهی، قرا دهید. سیتروس را می توان از طریق كشت بذر نیز تكثیر نمود. بذرها را در سینی بذر یا ظرف كم عمق، حاوی كمپوست مخصوص بذر و قلمه، بكارید. روی آنها با كیسه پلاستیكی یا شیشه پوشانید و در دمای مشابه روش قبل نگهداری نمائید. پس از یك ماه كه جوانه زنی آغاز شد، در پوش را بردارید تا نهالهای بذری به رشد خود ادامه دهند. سپس آنها را در آورده در گلدان حاوی كمپوست گلدانی، با قطر دهانه ۹ سانتیمتر ، بكارید.

مطلب را برای دوستانتان بفرستید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا

09120296126

021-77580055